Kald det kjærlighed

I weekenden blev jeg gift med ham jeg elsker så tosse-meget. Og det er godt at være gift. Helt ind i hjertet, hvor der ellers kan være sort og helt ud i tæerne (der også kan være sorte). Fra jeg vågner om morgenen, til jeg går i seng om aftenen.

Vi kørte tandem, spiste enhjørning og fik den dag vi havde ønsket os af vores gode familie og venner. Der var sikkert også en regnbue. Et sted.

Nuvel, det hele er knapt så rosenrødt, når man har siddet 1 time i bagende sol på en p-plads foran Elgiganten i Herlev og ventet. På manden og bryllupsgaverne, der skal byttes. Og måske glemmer man at kysse og måske smelter sønnen i varmen og i hovedet, da han ikke må få plasticfigurer til millioner. Men så blinker Lars til mig. Og jeg er hans dame. Og så er der sgu nok også en regnbue et sted den dag.

Jeg har tidligere skrevet om bryllupper (og skilsmisser) i børnebøger her, men heldigvis er der mange flere, der handler om kjærlighed, forelskelse og ægteskab.

Voltaires Candide eller Optimismen (2010) fortalt af Oscar K er en del af Dansklærerforeningens serie Illustreret verdenslitteratur. Som det fremgår af titlen er det en genfortælling af Voltaires værk fra 1759.

Candide er en veludrustet ung mand, der kaster sin kjærlighed på den skønne adelskvinde, Cunigunde. Cunigunde er også Candides velgørers datter og da skjulte kys bliver opdaget, bliver Candide kastet på porten. Med sig har han en intet andet end filosoffen Pangloss leibnitziske lære at mennesket lever i den bedste af verdner.

Denne verdensopfattelse sættes dog voldsomt på prøve og Candide oplever både inkvisitionen, myrderier og krige. Han får og mister, får og mister den elskede Cunigunde, der til gengæld bliver voldtaget, knivstukket, solgt som slave og voldtaget noget mere.

Sluttelig bliver parret dog gift, men mest fordi Candide er en hædersmand, der står ved sit ord for ”… da den trofaste elsker så sin dejlige Cunigunde med snavset brun hud, rødrandede øjne, rynkede kinder, hængebryster og vaskekonehænder, veg han et skridt tilbage, men gik som det ordentlige menneske, han var, alligevel hen til hende.”

Bogen er saftigt og humoristisk illustreret af Dorte Karrebæk.

Frøken Ignora bliver forelsket af Kathrine Marie Guldager handler om pigen Ignora, der bor alene i vandtårnet i byen Stridstrup. Ignora er forelsket i Georg, men hvordan tør hun få sagt det? Kjærligheden fylder det hele inden i, faktisk fylder den så meget at Ignora slet ikke har plads til sig selv. Endelig får hun taget mod til sig og tager Georg i hånden.

Bogen er farverigt og levende illustreret af Charlotte Pardi.

Historien om Elmer og Elvira (1999) af Mats Leten handler om Elmer, der ved første øjekast forelsker sig i Elvira, der arbejder på et museum. Desværre kan Elvira kun elske en mand i uniform. Elmer gør sit bedste og dukke hver dag op i nye lånte fjer, men det er ikke nok for Elvira med det gule hår og de blå øjne. Til sidst bliver det Elmer for meget. Han beslutter at gå i hundene, heldigvis har hans kat andre planer og Elmer ender med at vinde Elviras hjerte i egen uniform.

Hvis man kan bære over med det noget forkvaklede syn på parforhold og skævvridningen af magtbalancen mellem to der burde være lige er det en fin billedbog. Særligt illustrationerne af Hanne Kvist er en læsning værd.

IMG_1345Det er lettere at møde livet, når man har kjærligheden i lommen og manden i hånden. Jeg er en heldig dame.

Om potskilove

Mit navn er Charlotte. Jeg drikker spandevis af kaffe mens jeg læser børnebøger og kigger på kalkmalerier. Engang skrev jeg et speciale. Det handlede om synd og død, tudser og fortabelse. Og så selvfølgelig om bod. Det var tider. Jeg er kæreste og mor, vittig og spids, eminent til krydsord og skidedårlig til at tabe. Jeg synes at kærlighed burde staves "kjærlighed" og at "majonæse" er et skråplan. Velkommen indenfor.
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

