Nordisk Råds Litteraturpris 2014

I dag blev de nominerede til Nordisk Råds Litteraturpris offentliggjort. Altså Børne- og ungdomslitteraturprisen. Med skam må jeg sige at jeg endnu ikke har fået læst sidste års vinder Karikko af Seita Vuorela. Det er på to-do-listen. Det er finsk. Det kan jo ikke være dårligt.

Og nu er der altså et nyt kuld i kurven. 13 stykker kunne det blive til. Fra Danmark er Louis Jensens Halli! Hallo! Så er der nye firkantede historier illustreret af Lilian Brøgger og Hanne Kvists To af alting, nomineret. De er også på to-do-listen.

Personligt havde jeg håbet på at se titler som Rævefælden af Lilja Scherfig, Annas himmel af Stian Hole, En god dreng af Glenn Ringtved og mange, mange flere. Men det må blive en anden gang. Heldigvis hænger Nordisk Råds Litteraturpris sig ikke i udgivelsesår og den ældste nominerede har således tre år på bagen. Med det in mente må man sige håbet endnu lever for mine favoritter.

Ældste nomineret er Den flade kanin af Baldur Oskarsson fra Færøerne. Nu ved jeg ikke hvor mange færøerske børne- og ungdomsbøger, der udkommer om året eller om Den flade kanin vitterlig er den sidste gode, der er udkommet, men det virker unægtelig en anelse tilbageskuende af indstillingskomiteen at nominere en udgivelse fra 2011.

Fred med det og ingen fare. Jeg vil forsøg at komme på en nordisk børne- og ungdomslitterær interrail, så jeg velforberedt kan nyde det stort anlagte Oktoberfest.

Om potskilove

Mit navn er Charlotte. Jeg drikker spandevis af kaffe mens jeg læser børnebøger og kigger på kalkmalerier. Engang skrev jeg et speciale. Det handlede om synd og død, tudser og fortabelse. Og så selvfølgelig om bod. Det var tider. Jeg er kæreste og mor, vittig og spids, eminent til krydsord og skidedårlig til at tabe. Jeg synes at kærlighed burde staves "kjærlighed" og at "majonæse" er et skråplan. Velkommen indenfor.
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

