En uge med bøger for børn

Det er international børnebogsuge i denne uge. Sådan i al ubemærkethed. Men ikke her på bloggen!

Fra i dag og en uge frem kan du dagligt her på bloggen finde en anbefaling af det sprødeste, sjoveste og sørgeligste børnelitteratur.

Ugens første er Joanna Hellgren og Åsa Linds Mormors sjal (2012).

Mormor er kommet hjem fra hospitalet og familien er samlet for at fejre. Der er mange mennesker, mange stemmer og to tænksomme kusiner.

Biliam og jeg-fortælleren kan lide de samme ting fx krydret mad, hvide sten og fred til at tænke. Det kan være på alt muligt; døden og jonglører.

Men midt i fejringen er der ikke plads til tankerne førend mormor låner dem sit sjal og dermed hjælper dem til at skabe en tankehule midt i virvaret.

Mormor vogter over hulens indgang og børnenes behov for at lade fantasien og forundringen flyve.

Da mormor et par dage senere dør pynter børnene hendes grav med hvide sten og blomster.

Mormors sjal er en smuk bog om vigtigheden af at have et eget rum. Et rum hvor man i fred og ro kan undres, opdage og forvirres.

20131111-171441.jpg

Om potskilove

Mit navn er Charlotte. Jeg drikker spandevis af kaffe mens jeg læser børnebøger og kigger på kalkmalerier. Engang skrev jeg et speciale. Det handlede om synd og død, tudser og fortabelse. Og så selvfølgelig om bod. Det var tider. Jeg er kæreste og mor, vittig og spids, eminent til krydsord og skidedårlig til at tabe. Jeg synes at kærlighed burde staves "kjærlighed" og at "majonæse" er et skråplan. Velkommen indenfor.
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

