Hånden på hjertet

Sommeren går på hæld og den har været god. Rigtig god. Dage og nætter med gode venner, familie og rødvinstænder. Ture ud i det blå i lånte biler, lånte huse og funklende frihed. Bugnende brombærkrat, rifter og bærmætte maver. Det smager af mere. Meget mere.

I sommerlandet lagde vi solen i seng og puttede den sammen med fine sten. Og på badebroen nikkede vi jovialt til de andre lidt for tykke mennesker. “Kend dem på spækket”, som man siger på de kanter. Jo, jo, vi var lokale, så det stod efter. Men kan man andet, end at elske Kalundborg og oplandets ukrukkede badekultur, hvor alle er lidt rynkede, flommede og iklædt billige badedragter fra Føtex?

Mens barnet og kjærsten stod og kastede med sten, padlede jeg omkring i det store vand og følte mig velbehagelig og simpel. Og i horisonten sendte Guds fingrene grande, dovne dønninger af sted, fra himlen herned. Det var som engletis om hjertet.

Men midt i idyllen sneg noget sig ind.  Vores barn blev stort. Ikke fordi han smed bleen, men fordi endeligheden pludselig blev en del af hans verden. Det startede med en død kat og så skal jeg ellers love for at det ene hvorfor afløste det andet.  Vi prøvede det bedste vi kunne at forklare i pædagogiske afmålte mængder og at svare uden at skræmme ham fra vid og sans.

Vi klarede den langt fra yndefuldt. Vores svar var lind sjatpisning i forældrebukserne og vi måtte sande, at vi havde fejlet, da han med bange øjne og bævende læbe lå i sin seng og fremstammede ordene ”Jeg vil ikke have, at mit hjerte holder op med at slå. At jeg bliver død. Jeg vil ikke blive begravet.” I det øjeblik havde jeg lyst til at lyve stærkere end en hest kunne rende. Sige et eller andet betryggende og forløjet om at han da aldrig skulle dø og at der da ikke var nogen, der skulle begraves. Han rørte nemlig ved noget jeg ikke havde lyst til at tænke på, at mit barn er menneske og derfor også dødelig.

I stedet lagde jeg min hånd på hans bryst og sagde at hans hjerte var stærkt og skulle slå hele hans liv. Og så trak vi vejret og kyssede god nat. Det må række for nu.

Jeg har tidligere skrevet dette indlæg om børnebøger og døden, men siden er der kommet denne størrelse til. Til de nysgerrige – en bog om døden af Marie D. Christiansen. Jeg har endnu ikke læst den, men hvis den lægger sig i sporet fra hendes første bog Til de nysgerrige – en bog om krop, sex og hvordan man får børn, tegner det lovende. Marie D. Christiansens stil minder på mange måder om Pernilla Stalfelts. Tegningerne har et naivistisk, barnagtigt præg og emnet angribes på en umiddelbar og konstaterende vis. Det er ganske særligt og ofte også humoristisk, dog uden at blive plat.

Jeg glæder mig selvsagt mere til denne bog, end til den næste snak med min søn. Og da jeg ikke tror hans spørgsmål på magisk vis stilner af, sætter jeg min lid til litteraturen som førstehjælper.

Unknown

 

 

Om potskilove

Mit navn er Charlotte. Jeg drikker spandevis af kaffe mens jeg læser børnebøger og kigger på kalkmalerier. Engang skrev jeg et speciale. Det handlede om synd og død, tudser og fortabelse. Og så selvfølgelig om bod. Det var tider. Jeg er kæreste og mor, vittig og spids, eminent til krydsord og skidedårlig til at tabe. Jeg synes at kærlighed burde staves "kjærlighed" og at "majonæse" er et skråplan. Velkommen indenfor.
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Et svar til Hånden på hjertet

  1. Jakob siger:

    Marianne Dysgaard Christiansens ‘En bog om døden’ er virkelig fin.Den er rørende og skæg. Jeg synes virkelig den og hun rammer .

    Herhjemme er det dog mest hendes bog om forplantning, der er blevet læst og fniset over og spurgt ind til af min den ældste. Sex er åbenbart mere interessant end døden for en syvårig.

Skriv et svar

