En blandt mange…

Her hjemme er det jo bogdag hver dag, men på internationalt plan er det altså dagen i dag, den 23. april, der skal bære alverdens litteratur på sine skuldre.

Spredte arrangementer, dog mest for voksne, kan findes på forskellige biblioteker og i kulturhuse rundt om i landet.

Her på bloggen festligholder jeg dagen med en buket af de fineste børnebøger. Fra mig til dig.

# 1 Rævefælden (2012)af Lilja Scherfig og Otto Dickmeiss.

Rævefælden er en historie om tab, sorg og hævn og om at miste sig selv så meget at man helt forsvinder. Gustavs kanin bliver ædt af ræven og Gustav sørger over sit tab. Men Gustavs far forbyder tårer og i stedet forvandles Gustavs sorg til hævntørst. Ræven skal dø! Men hævnen kan være svær at kontrollere og Gustav forsvinder i en blodrus. Han dræber og dræber, indt til han ikke længere er Gustav, men et dyr- en ræv. Ræven Gustav bliver fanget, smidt i et bur og udstillet på en markedsplads og kun i mødet med drengen Paw, kan hans menneskelige side igen træde frem. Gustav kommer ved Paws hjælp igennem sorgen og ud af sit fængsel. Gustav bliver Gustav igen.

Rævefælden er et blændende sort/hvidt mesterværk, der hudløst ærligt viser alt det grimmeste og alt det smukkeste i mennesker. Det er, efter min mening, en af de bedste udgivelser i 2012.

# 2 Julie sælger en dreng (2011) af Bjørn Arild Ersland, illustreret af Lilian Brøgger.

Julie vil lave en butik med bord og saftevand og alt en ting. Far hjælper med at sætte boden op og lillebror Jens må også godt være med. Salget går lidt trægt, men endelig er der kunder i butikken. Der er bare det at kunden, en gammel dame, vil købe Jens. Lidt nølende ender Julie med at sælge sin lillebror for 50 kroner. Julie er ked af det. Hun skammer sig og gemmer sig for far.

Hvad læseren i modsætning til Julie godt ved er at den gamle damer er far i forklædning. Efter mange tårer og en genforening med Jens ender historien lykkeligt med et besøg i den lokale isbutik.

En af historiens bedste momenter er for mig, da far efter han har hjulpet med at stille boden op, siger at han lige vil hvile sig lidt, for derefter på næste opslag at tage kjole, højhælede og læbestift på. Jeg var, i den korte stund det varede, utrolig begejstret for transfar. Begejstringen  forsvandt dog ikke, for historien er ganske enkelt god og yderst læseværdig.

Jeg kan også anbefale opfølgeren Julie laver en kat (2012).

# 3 Gitte og gråulvene (2000) af Pija Lindenbaum.

Gitte er en forsigtigper, der ikke udfordrer skæbnen ved at springe ned fra legehustage, røre ved regnorme eller ae hunde. Men en dag da børnehaven er på tur bliver Gitte væk. Alene i skoven møder hun gråulvene, der til at begynde med ikke er begejstrede for ubudne gæster. Gitte bliver i selskab med ulvene et anderledes modigt og tonesættende barn. Her er det hende der bestemmer, finder på og tør. Og da Gitte endelig skal hjem igen er det med vemod de nye venner skilles.

Pija Lindenbaum er altid god. Færdig. Bum. Hun skildrer børn på deres præmisser og har et utrolig fint blik for hvilke regler og mekanismer der gør sig gældende små som store mennesker i mellem.

# 4 Ærtehalm – Mug i Blåvandshuk (2012) af Tina Sakura Bestle og Anne-Marie Donslund.

De siamesiske tvillinger Ærte og H er i bind to med deres far og søster på cykelsafari i det nordjyske. Turen byder på mysterier, hemmeligheder og bunkers fyldt med ubehageligheder. Endvidere bliver far verliebt i den lokale ismagerske og de allers uadskillelige søstre bliver uvenner over en mekanisk protese.

Historierne om Ærte og H er skøn litteratur for de lidt større børn, og ja, lad os da være ærlige, også for de lidt mere voksne. Det er uhyggeligt, sjovt og originalt og jeg glæder mig allerede til det næste eventyr.

Så kom jeg til vejs ende. Hvis du har en anbefaling til mig på denne herlige dag, så skal du være velkommen til at poste den i kommentarfeltet.

Om potskilove

Mit navn er Charlotte. Jeg drikker spandevis af kaffe mens jeg læser børnebøger og kigger på kalkmalerier. Engang skrev jeg et speciale. Det handlede om synd og død, tudser og fortabelse. Og så selvfølgelig om bod. Det var tider. Jeg er kæreste og mor, vittig og spids, eminent til krydsord og skidedårlig til at tabe. Jeg synes at kærlighed burde staves "kjærlighed" og at "majonæse" er et skråplan. Velkommen indenfor.
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

