Milde Moses! Eller historien om hvordan en mand gik op på et bjerg og kom ned med horn i panden

Kalkmalerier er herlige. Ingen tvivl om det. Men af og til er de også besynderlige, uforståelige og sjofle. Fulderikker med brækspande, blottede bagdele og onanister smykker kirkehvælvene i det ganske land. Ofte uden særlig relation til det øvrige billedprograms budskaber.

De er kuriositeter eller vulgære ventiler om man vil. Vi kan måske undre os over hvilken berettigelse de har haft i et helligt rum. Har de været til skræk og advarsel? Har de fungeret som dydighedsprøvelser? Buddene er mange og svarene er få.
Men selv om vi ikke forstår deres funktion, kan vi sagtens forstå deres betydning, da de afbilder genkendelige situationer og almenmenneskelig opførelse.

Andre skildringer er mere kryptiske. Det kan være gengivelser af for længst glemte fabeldyr eller -mennesker som fx skiapoden, der ifølge middelalderskriftet Lucidarius skulle leve i Asien og være udstyret med en kæmpemæssig fod og en ditto libido. Foden brugte skiapoden angiveligt til at skygge for den stegende sol.

En anden af disse spøjse skildringer er en herlig bastard, undfanget i uvidenhed og siden fejlbehæftet gengivet i litteraturen og billedkunsten. Der er selvfølgelig tale om den hornede Moses.

Da de hebraiske hellige skrifter skulle oversættes til latin og indgå i den kristne bibel, den såkaldte Vulgata, gik noget galt. Hebraisk ord består groft forenklet af en mængde rodbogstaver med konsonantværdier. For tåber, som fx teologistuderende eller andre fremmedes skyld, er der i Biblia Hebraica kastet en passende håndfuld vokaler ind, men så heldig var den første oversætter ikke.

Ganske vokalløs gik oversætteren til opgaven og da vedkommende nåede til Exodus skildring af Moses tilbagevenden fra sin bjergvandring opstod miseren og rodbogstaverne ’qrn’ blev i stedet for ’lysende’ eller ’skinnende’ til ’hornet’.

Moses med horn i Bellinge kirke

Moses med horn i Bellinge kirke

Denne oversættelsesfejl kom til at præge den måde hvorpå Moses blev gengivet de næste mange hundrede år. Mest kendt er Michelangelos statue, der kan ses som afstøbning i Davids samling i København. På kalkmalerifronten kan Moses med horn findes i blandt andet Kirkerup kirke(hvor han længe blev fejlidentificeret som profeten Esajas, fordi han sidder i et besynderlig bådlignende fartøj med hjul) og i Bellinge kirke, der kan prale med dobbelt op på Moses.

Hornene blev altså ved en slåfejl et attribut på lige fod med tavlerne og staven og tjente til identifikation i fx kirkerummene i Danmark. Og det er et mærkværdigt attribut, for normalt findes de hornede herrer i umiddelbar nærhed af helvedsgab og svovltunger og er alt andet end udtryk for noget helligt.

Men på lige fod med andre særheder som fx gigantiske fallosser, stjærter og horebukke, fik den hornede Moses en plads i hvælvene i kirkerne. Sandelig, sandelig siger jeg jer: Den danske folkekirke har plads til forskellighed.

I evighedernes evighed vil der kanske sidde en oversætter med røde ører og give en kvajebajer eller to, men personligt sender jeg ham en kjærlig tanke, hver eneste gang jeg ser en hornet Moses. Det minder mig nemlig om vigtigheden af at kunne læse teksten selv og om hvor let det er at gå fejl af hinanden når man ikke taler det samme sprog.

Om potskilove

Mit navn er Charlotte. Jeg drikker spandevis af kaffe mens jeg læser børnebøger og kigger på kalkmalerier. Engang skrev jeg et speciale. Det handlede om synd og død, tudser og fortabelse. Og så selvfølgelig om bod. Det var tider. Jeg er kæreste og mor, vittig og spids, eminent til krydsord og skidedårlig til at tabe. Jeg synes at kærlighed burde staves "kjærlighed" og at "majonæse" er et skråplan. Velkommen indenfor.
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s