Boller op og boller ned…1. del

De seneste år har Sex og Samfund helliget uge 6 til sex. I ugen inden skolernes vinterferie vælter landets skoleklasser sig i forplantning, lyst, beskyttelse, orgasmer, familieformer og det eviggyldige spørgsmål om hvad der er normalt.

Allerede inden uge 5 var blevet til sex var der nogle, der havde behov for at få lettet trykket. Dansk Folkeparti følte at der blev begået overgreb mod de yngste elever, fordi en del af undervisningsmaterialet udviklet af Sex og Samfund, bestod af en video om drengen William og hans to mødre. Kernefamilien var i fare og børnene skulle beskyttes. Man fornemmede næsten at Holger Danske var klar til rejsning og at katakomberne under Kronborg skælvede af vellyst.

Jeg tænker at Sex og Samfund må være yderst tilfredse med den gratis pressedækning og med at man om end kun for en stund, havde engageret den voksne generation i debatten om sex og seksualoplysning.

Selv voksede jeg op i en tid præget af frygten for AIDS og deraf også en frygt for sex. Jeg var et regulært encyklopædi når det kom til fakta om sex, det være sig smittefarer, risici ved ubeskyttet sex, stadier for forskellige kønssygdommes udvikling, menstruationscyklusser, graviditet og så videre og så videre og så videre. Og hvad jeg ikke vidste kunne jeg få svar på i Mix sexbrevkasse hvor der altid var en der var bange for at hun var blevet gravid af at få finger. Det var dejligt og sikkert at have viden. Sex derimod var umanerlig farligt.

Oplysningskampagner lærte os at fløjte og elske den man elskede og så var det ellers bare på med dutten, Danmark. Det var lunt og med et glimt i øjet, gerne sovset ind i en sang, for sådan var det i 80’ erne i Danmark. Men kampagnerne lærte mig ikke, ikke at være hunderæd.

Heldigvis lærte jeg det selv. Hen ad vejen. Jeg håber at uge sex kan hjælpe en masse børn og unge med ikke at være bang og ikke at være tankeløse, men lige præcis så oplyste at de behandler sig selv og andre med respekt, kjærlighed og omsorg. Uanset hvem de vælger at have sex med.

Til de nysgerrige – en bog om seksualitet og forplantning (2011) er skrevet og illustreret af Marie D. Christiansen. I et simpelt og let forståeligt sprog guides læseren gennem tissemænd og tissekoner (tegnet med rødt), orgasmer, forskellige seksualiteter, her i blandt homoseksualitet og børns seksualitet og så selvfølgelig det faktum at nogle mennesker hellere vil spille guitar og dimse rundt i haven end at have sex. Afslutningsvis efterlades læseren med dette rammende udsagn: ”Stort set alle mennesker piller faktisk ved deres tissemand eller tissekone en gang imellem.”

Hvad er kærlighed (2002) skrevet og illustreret af Pernilla Stalfelt handler om kærligheden, den fysiske såvel som den emotionelle. I korte præcise sentenser gennemgår forfatteren faktuelt kærlighedens forskellige udtryk. Det kan fx vær kærlighed til kage, kærligheden til en pæn musling eller kærligheden mellem to kvinder. På den lidt tungere side behandles mangel på kærlighed og ulykkelig kærlighed også.

For andre bollebøger kan du se her. Og hvis du er til mere knald, så kan jeg varmt anbefale dig at gå et smut i teateret og se Engle i Amerika.

Om potskilove

Mit navn er Charlotte. Jeg drikker spandevis af kaffe mens jeg læser børnebøger og kigger på kalkmalerier. Engang skrev jeg et speciale. Det handlede om synd og død, tudser og fortabelse. Og så selvfølgelig om bod. Det var tider. Jeg er kæreste og mor, vittig og spids, eminent til krydsord og skidedårlig til at tabe. Jeg synes at kærlighed burde staves "kjærlighed" og at "majonæse" er et skråplan. Velkommen indenfor.
Dette indlæg blev udgivet i Hjemmefronten, Krop, Sygdomme og tagget , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

