At opføre sig hen-sigtsmæssigt?

Jeg følger med i et par blogs over på den anden side af sundet. På den måde holder jeg mig opdateret med hvad der sker på det svenske børnebogsmarked, nye udgivelser, debutanter og ikke mindst strømninger og tendenser.

Jeg har derfor også kunne følge en ophidset og meget følelsesbetonet debat omhandlende et upersonligt personligt pronomen – ”hen”. Som man måske aner, så er ”hen” hverken ”han” eller ”hun”, men måske nærmere en erstatning for det noget uflatterende ”den”. Og selv om jeg har fulgt med, kan jeg ikke sige mig fri for at tænke at ”hen” blot udgør endnu en konstruktion. En anden dikteret hen-sigtsmæssig norm for opførelse, tale og samvær, der afløser den gamle norm. Jeg ved ikke om det bare er mig? Om jeg ikke har forstået hele projektet rigtigt?

Her i Danmark har vi hævet øjenbrynene og tisket, tisket når vi har hørt beretninger om svenske daginstitutioner, der kun benyttede sig af ”hen” eller når vi har hørt om forældre, der skjuler deres barns biologiske køn, for omgivelserne, såvel som for barnet selv. Det lyder for mange ekstremt og min opfattelse er at hensigten ofte misforstås. Ordet kønsneutral får de fleste til at rejse sig på bagbenene, mig selv inklusiv. For sådan som jeg ser det, drejer det sig ikke om at udviske køn, men at sikre det enkelte individs frie bevægelighed mellem kønnene.

Vi mangler en hel del i rigtigt at være der. Tænk bare på sagen om Herbert, der ville have lov at tage kjole på i børnehave, men i stedet endte på forsiden af sommerens agurketunge aviser og senest et opslag i en børnehave flittigt delt på de sociale medier om fodboldspillende drenge og cheerleadende piger. Det er ikke den virkelighed jeg ønsker mit barn skal mødes med. Men jeg tror ikke løsningen skal findes i Orwellsk new-speak. Derimod tror jeg på eksemplets magt gennem sprog og handling. Hvad vi som voksne, forældre, lærer og pædagoger gør, siger og viser har en umiddelbar effekt i vores børns liv. Det at være pige eller dreng må i sig selv ikke være et problem eller forbundet med en særlig værdisætning.

Omtalt opslag fra en ikke navngiven dansk børnehave

Derfor bliver jeg også trist og en kende fortørnet når jeg på bokunge.se ser denne meget korte omtale af Ole Lund Kirkegaards Orla Frøsnapper afsluttet med ordene ” Dock, tråkigt nog lyser tjejerna med sin frånvaro, och barn blir synonymt med pojke.

Jeg finder det så umådelig trist at man i en strømnings tegn ønsker at diktere hvad en given forfatter skal skrive om. Historierne og fortællingerne lever fordi de er skabt frie. Vi som læsere har til gengæld friheden til at reflektere over det vi læser, friheden til at være uenige og friheden til at identificere os med karaktererne, selvom vi ikke nødvendigvis deler deres biologisk køn.

I ord og handling er det helt i (op)læserens og bloggerens magt at vise synonymiteten mellem dreng og barn.

Hvis vi begynder at stoppe piger og drenge ind i børnebøger for at skabe en balance, der tilfredsstiller vores voksne øjne og ører, så er vi efter min mening gevaldigt afmarcheret. Karikeret ville det betyde, at jeg i en anmeldelse af Pippi Langstrømpe skulle slutte af med at skrive, at der dog mangler en dreng, måske endda to, fordi Pippi er så stærk, til ligesom at sikre en fair fordeling mellem de biologiske køn.

Et sådan hensyn ville efter min mening fjerne fokus fra barnet som et individ man som læser kan spejle sig i og reducere (børne)litteratur til et spørgsmål om ligeligt afmålte kønskvoteringer.

Min dreng i Zoo

Om potskilove

Mit navn er Charlotte. Jeg drikker spandevis af kaffe mens jeg læser børnebøger og kigger på kalkmalerier. Engang skrev jeg et speciale. Det handlede om synd og død, tudser og fortabelse. Og så selvfølgelig om bod. Det var tider. Jeg er kæreste og mor, vittig og spids, eminent til krydsord og skidedårlig til at tabe. Jeg synes at kærlighed burde staves "kjærlighed" og at "majonæse" er et skråplan. Velkommen indenfor.
Dette indlæg blev udgivet i Krop, Nyheder og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

