Dag 20

Den anden dag gik jeg en tur. På Frederiksberg. Pludselig fornemmede jeg noget i luften. Til at begynde med var det vanskeligt præcist at sætte fingeren på det. Det duftede af vemod og opbrud. Af hjerter der brister for første gang og en snas af ukuelig ungdommelig optimisme.

Da jeg drejede om hjørnet ned på Kastanievej blev jeg ganske overvældet af mit sanseapparat. Gråden drev af luften og blandede sig med lyden af løbende mascara. Uforvarent var jeg havnet midt i en efterskoleafsked. Trailere og stationcars med habengut, hættetrøjer så langt øjet rakte og ordene ”vi ses på Roskilde” i en uskøn pærevælling.
De ved hvad de skal. Hvor de skal hen. I alt fald de næste to uger.

Da jeg kom hjem og satte mig med en kop kaffe kom jeg i tanke om dagens mand i skysovs. Han har også altid vidst hvor han skulle være. På kajen hvor han arbejder. Færdig prut. Men så skal han til fest. Med sin kone og hendes obsternasige venner der alle har længerevarende uddannelser. Succes i den gruppe måles i om man har en personsøger eller ej. Vor mand hører til under ej. Efter festen melder identitetstømmermændene sig og noget må ske. Han får nyt job, ny mission og ny støvsuger. Krisen bringer ham blandt andet til Tysklands skove hvor støvsugerskurke huserer, til et hospital, i et fangehul og en fragtbåd. Men lige meget passer det ham. Han må sande at hans rette hylde er den han altid har haft. Åh og så er der jo også lige en børnehave der styrter sammen, en truckkonkurrence og en jublende folkemængde.

Hvad hedder bogen og helten?

Om potskilove

Mit navn er Charlotte. Jeg drikker spandevis af kaffe mens jeg læser børnebøger og kigger på kalkmalerier. Engang skrev jeg et speciale. Det handlede om synd og død, tudser og fortabelse. Og så selvfølgelig om bod. Det var tider. Jeg er kæreste og mor, vittig og spids, eminent til krydsord og skidedårlig til at tabe. Jeg synes at kærlighed burde staves "kjærlighed" og at "majonæse" er et skråplan. Velkommen indenfor.
Dette indlæg blev udgivet i Quiz. Bogmærk permalinket.

3 svar til Dag 20

  1. Freja Boe-Hansen siger:

    “Kurt quo vadis” – om truckføreren Kurt – af Erlend Loe!

  2. Elisabeth Sørensen siger:

    Den gode Kurt er hovedpersonen og bogen hedder “Kurt quo vadis”.

  3. Lars siger:

    Kurt med Kurt på. Og Kurt quo vadis.

Skriv et svar

