JUHUL!

Jeg ved ikke hvornår præcis det startede. Eller om det har været sådan altid. Mit overvældende kjærlige forhold til julen. Jeg kan huske julekalendere, pakkekalendere og de vidunderlige Christel-engle, min mor hængte op mellem stuen og køkkenet.

Jeg kan huske julefrokoster på den lille vej med naboer, genboer og eneboere. Maler Anders, der var sjov og hans kone Inger, der rystede over det hele, Karla, hvis stol en af mændene altid skulle sørger for at hente inden arrangementet startede, hendes mand Wilfred, der blev dement og voldelig, Povl-Erik, klokkeren i kirken(der i følge pålidelig kilde(min far) efter sin kones død ynder at vandre rundt i sit værksted kun iført en dame g-streng) og hans altid cerutrygende og -lugtende kone Tove, der arbejde som rengøringsdame på min skole hele sit korte liv, Benny, der arbejde på vandværket, dyrkede roser og havde det strammeste drag om sin mund, jeg kan mindes nogensinde at have set, Gerda hans kone, grå som en eftermiddag i oktober, Torben, der arbejdede i observatoriet og lod mig kigge på stjerner længere borte end jeg stadig kan begribe, Tove hans kone, der arbejdede i Silvan, Lene deres datter, der var skyld i vores golden retrievers død(i alt fald på en måde), Pia og Lars, som jeg stadig ser og endelig tilflytterne, Basse og Stine, hvis deltagelse i fællesarrangementer affødte en del kontrovers, da de ikke boede på vejen, men helt nede i vores baghave. Teknisk set boede vi heller ikke på vejen, men havde skel ud til den, hvilket berettigede vores inklusion i det forskruede fællesskab.

Jeg kan huske Bodil med en guitar synge ”Nu går det hjem til Jenitsaj” og ”Det første lys vi tænder”, mens jeg sad og var bange for at Kim Jensen og Rasmus M. skulle sige noget om mine ”myggestik” i spisefrikvarteret. Troligt har jeg hvert år siden sunget for adventskransen, mens julen brusede nærmere og nærmere.

Jeg kan huske at min far et år måtte bære min morfars faster, en gammel næsten blind barfodsnonne igennem kæmpe snedriver, for at hun kunne komme ind i mine morforældres sommerhus hvor vi fejrede juleaften. Og endelig kan jeg huske at min oldemor, med den skæve mund og den lamme højreside, med iskolde grå øjne fortalte mig om en veninde hun havde haft som barn, der bed negle. Alle stumperne fra neglene havde samlet sig om pigen, som vist var på min alders, hjerte og prikket hul på det, så hun døde. Jeg knugede min Alle vi børn i Bulderby-bog indtil brystet, mens jeg forsøgte at estimere hvor mange negle, der i mit 7-årige liv havde kunnet nå at samle sig om mit skrøbelige hjerte og om jeg ville overleve natten.
Frygten for bratdøden blev hos mig ganske længe. Det samme gjorde glæden ved julen og alle dens traditioner.

Bjørn Rønningen skrev i 1978 Fru Pigalopp og den blå sporvogn. Fru Pigalopp er lidt af en ener. Hun bor i Tusind-dørs-huset på højen uden for byen. En dag er hun ude for at købe julegaver og bliver overrasket af et vældigt snevejr og forvilder sig i læ i en gammel sporvognsremise. Uvejret har også ledt nisserne Kling og Klang indendørs og sammen med fru Pigalopp redder de en gammel hestetrukken sporvogn fra ophug.
Illustrationerne er farverige som fru Pigalopp selv og frembragt af Vivian Zahl Olsen.
Så vidt jeg husker, blev Fru Pigalopp og den blå sporvogn brugt som tv-julekalender oplæst af Ove Sprogøe. Salig fred.

Kaptajn Bimses jul (2003) af Bjarne Reuter er en af de bedste kalenderoplæsningsbøger på dansk. I 24 kapitler følger læseren eventyret om Kaptajn Bimse og Annas færd til Fedtegreven i Odsherred. Godt hjulpet på vej af Goggeletten, Hr. Johnson, flyvemaskinen Zanzibar, der flyver på de små rynkede (rosiner) og en Carmen don Camillo el Questa Morientes vengo de Madrid. Reuter gør noget med sproget, der er ganske vidunderligt. Han leger. Han leger lige ind i hjertet på den der læser og lytter og helt til juleaften. Jeg kan på det varmeste anbefale hele serien om de farende venner med det magiske sprog.
Bimse, Goggeletten og alle de andre får liv i en enkelt streg af Annette Reuter.

Gunnar Willes Ritas jul (1982) handler om Rita, hendes familie og en vanvittig energisk nisse. Familien møder hver december en vældig udfordring fordi faren er en vaskeægte julehader. Hadet bunder i farens arbejde på en kravlenissefabrik, der gør at han ikke kan døje synet af nisser. Endsige gran og lirekasser. Læseren følger Rita og den resterende families ihærdige forsøg på at sprede julestemningen, men tingene begynder for alvor først at rykke da nissen, med ikke så få gremlintræk, melder sin ankomst.
Illustrationerne supplerer og er integreret i selve teksten på en vidunderlig fantasifuld og sprudlende vis og er frembragt af forfatteren selv.

I Nu er det rigtig jul (1989) af Gunilla Hansson mødes læseren af sand svensk juleidyl. Men inden det obligatoriske honningkagehus samles, må familien føje mors ønske om en julerengøring, hvilket betyder prægtige illustrationer af far med Bjørn Borg- pandebånd om håret og lokumsbørste i hånden. Derefter går jagten ind på det perfekte juletræ og kortvarigt bringes julen i fare, da julepyntet er blevet væk. Heldigvis er mor og far snarrådige og redder højtiden med hjemmelavet pynt.
Forfatteren har selv illustreret så vældigt endda.

Andre titler man kunne give sig i kast med kunne være: Nissen der ville være berømt (1985) af Kim Fupz Aakeson, Jul i Kernehuset (1978) af Kerstin Nilén, Jul hele året (1997) af Thomas Winding, Nissen fortæller (1995) af Jan Lööf, Nisser (1997) af Nils Hartmann og endelig Julekalender for børn (1984) af Halfdan Rasmussen.

Sluttelig vil jeg indbyde til en lille juleleg. Hvem ved kanske, der endda er tale om presenter? Men meget mere om dette følger de næste dage. Vi ses i december.

Om potskilove

Mit navn er Charlotte. Jeg drikker spandevis af kaffe mens jeg læser børnebøger og kigger på kalkmalerier. Engang skrev jeg et speciale. Det handlede om synd og død, tudser og fortabelse. Og så selvfølgelig om bod. Det var tider. Jeg er kæreste og mor, vittig og spids, eminent til krydsord og skidedårlig til at tabe. Jeg synes at kærlighed burde staves "kjærlighed" og at "majonæse" er et skråplan. Velkommen indenfor.
Dette indlæg blev udgivet i jul og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

