Engle og dæmoner.

Jeg er ved at skrive speciale. Det handler meget om død og synd og fortabelse og straf. Det handler også om kalkmalerier og om at skylde Gud så meget at man umuligt kan betale tilbage(SU-styrelsen og jeg har lidt det samme kørende). Det er derfor Jesus kom på banen. Han var en art guddommelig gældssanering, der skulle bringe balance i regnskabet med sin korsdød. I et ganske kort øjeblik stod kontoen i 0 og så skal jeg ellers love for det gik hurtigt ned ad bakke igen…

Hvis det ikke er det ene, så er det det andet med os mennesker. Vi vil åbenbart ikke sidde til højbords i Himmerige og guffe flødeskumskager i evigheders evighed(og fordi jeg er hjernevasket bliver jeg her nødt til at tilføjet et ”amen”), mens engle masserer vores hårdtprøvede pilgrimsfødder, stadig ømme efter vores vandring gennem livets jammerdal.

Vi vil hellere tilbringe æoner i Svovlsøen, lige udenfor Paradis, hvor skrattende tv-apparater transmitterer fra en aldrig forløst valgkamp. Løkke, Pia og Amitzbøll i en uendelighed – bogstavelig talt.

Jeg har, siden jeg var barn, haft skrappe regler for hvornår det var passende at bede Gud om noget. De var så absolut selvbestaltede og –forvaltede, for jeg var ikke opvokset i et religiøst hjem. Fx var det okay at bede om ting, der relaterede sig til skolen, mens jeg var meget anal omkring spil, der så bestemt ikke var noget Gud skulle blandes ind i. Ikke så meget fordi det var syndigt(som nævnt var vi ikke religiøse, så hvor i al verden skulle jeg have fået den ide fra?), men mere fordi jeg syntes det var en slags snyd. Hvis Gud hjalp mig, ville det jo ikke være en fair konkurrence. Og hvor fristende det end var at være uovervindelig i square ball, forbrød jeg mig aldrig mod reglen.

Når Gud blev adspurgt var betingelsen ganske klar – det var noget for noget. Fx kunne det være hvis Du ordner det sådan, at mor og far lader mig beholde katten, så lover jeg at…(kan fyldes ud med hvad som helst, der inden timen var tilendebragt ville være blevet glemt igen. Jeg var så afgjort ikke nonne-material).

Jeg lover stadig ting jeg ikke kan holde, nu er det dog mest til min vejleder og min bankrådgiver.

I min bogsamling råder jeg over en vældig stabel af bøger om Gud og engle, faktisk er der så mange, at Gud får et indlæg for sig selv senere. Men bøger om Mørkets Fyrste og hans håndlangere, de små djævle, har jeg kun to af.

Fandens fødselsdag(2000) af Hanne Kvist handler om Fanden, der altid får præcis det han ønsker sig. Det eneste han ikke får er venner, for når man er en fandens karl og er rigtig led og grum er der ingen der sætter rigtig pris på ens sociale kompetencer. Men så en ganske særlig fødselsdag lander en engel i hans værelse og hun stikker altså ikke op for bollemælk. Hun tager Fanden ved hornene og gelejder ham ud på en helvedes skattejagt.
Forfatteren har selv illustreret noget så ypperligt.

Lille Asmodeus af Ulf Stark, handler om det lille djævlebarn Asmodeus(der i middelalderen traditionelt var den djævel, der var forbundet med dødssynden hor). Han er noget af en skuffelse for sine grumme forældre, der vil se sjæle i forfald. Asmodeus er en hyggefims, der lige meget hvor meget han prøver, ikke formår at gøre en kat fortræd. Som en sidste desperat handling giver Asmodeus far ham et døgn til at høste en sjæl. Efter utallige fejlslagne forsøg, herunder en svævende kvie, lykkes projektet næsten, da Asmodeus formår at lave en byttehandel med pigen Kristina. Hendes sjæl for en rask bror. Men det der med sjæle er ikke så enkelt som det lyder, for selv om man er en satan, så har man etiske regler, der skal følges til punkt og prikke.

Nils Hartmann er så afgjort ikke en af mine yndlingsforfattere. Årsagen skal hovedsageligt findes i hans rimede forfatterskab, der ganske enkelt er forfærdeligt. I Abrakadabraserien har han til gengæld udgivet ganske anstændige bøger, omhandlende alt fra sagnfolk til engle. Bogen Engle(1996) består af små korte historier fortalt af en bedstemor om de forskellige engle der findes. Her i blandt skytsengle, ærkeengle, keruber og så videre. Det er enkelt og fint.
Bogen er illustreret af Dorte Karrebæk.

Den grusomme jæger(2001) af Kim Fupz Aakeson er en fantastisk skøn bog om hvorledes et menneske ændres i mødet med det guddommelige. Bogens hovedperson elsker at plaffe små uskyldige dyr ned. Han slår sin kone og sit barn og sparker hunden. Han er i sandhed en grusom jæger. En dag går det dog galt, da han kommer til at skyde en engel. Han er ikke ulig Adam og Eva bange for at Gud skal opdage hvad han har gjort og skynder sig at gemme englen af vejen derhjemme. Her passer han og plejer den til den bliver klar til at flyve af sted igen. Manden bliver på smukkeste vis konfronteret med det guddommelige og det ændrer ham til det bedre. Nu vil han ikke længere skyde dyr, men i stedet se tv med sin familie, rode sin dreng i håret og tage sin kone på brysterne…Ah, meningen med livet!
Bogen er overdådigt illustreret af Cato Thau-Jensen, hvis engle vækker minder om Bjørn Wiinblad platterne fra Knabstrup keramikfabrik, som mine bedsteforældre havde hængende på væggene.

Der findes som nævnt ovenfor en mængde englebøger og hvis man skal have fat i nogen af de gode, er Fupz Aakeson et godt sted at starte.

Således, er du kære læser, beredt på at tage det gode med det onde.

Om potskilove

Mit navn er Charlotte. Jeg drikker spandevis af kaffe mens jeg læser børnebøger og kigger på kalkmalerier. Engang skrev jeg et speciale. Det handlede om synd og død, tudser og fortabelse. Og så selvfølgelig om bod. Det var tider. Jeg er kæreste og mor, vittig og spids, eminent til krydsord og skidedårlig til at tabe. Jeg synes at kærlighed burde staves "kjærlighed" og at "majonæse" er et skråplan. Velkommen indenfor.
Dette indlæg blev udgivet i Det der med Gud og tagget , , , , , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til Engle og dæmoner.

  1. Katrine siger:

    Åhhahah, du skriver simpelthen så levende og godt! Og nu ved jeg, hvad storebror skal ha’ i julegave, for han er da, om nogen, en Fandens Karl!

Skriv et svar

