Konkurrense på Barnboksprat

På den svenske side Barnboksprat kan man vinde bogen Pojkarna. Den ser ganske interessant ud..http://www.barnboksprat.se/2011/08/18/tavling-vinn-pojkarna-av-jessica-schiefauer/

Om potskilove

Mit navn er Charlotte. Jeg drikker spandevis af kaffe mens jeg læser børnebøger og kigger på kalkmalerier. Engang skrev jeg et speciale. Det handlede om synd og død, tudser og fortabelse. Og så selvfølgelig om bod. Det var tider. Jeg er kæreste og mor, vittig og spids, eminent til krydsord og skidedårlig til at tabe. Jeg synes at kærlighed burde staves "kjærlighed" og at "majonæse" er et skråplan. Velkommen indenfor.
Dette indlæg blev udgivet i Quiz og tagget . Bogmærk permalinket.

3 svar til Konkurrense på Barnboksprat

  1. Tack för dina tankar kring Idiot! på Barnboksprat.
    Jag har läst den svenska versionen och lyssnat på den danska och håller med dig om att det är en mycket intressant och annorlunda bok. På danska verkar den ha ett väldigt spännande språk, som kanske inte helt fungerar på svenska. Men det är en väldigt fascinerande bok, även på svenska.

  2. potskilove siger:

    Jeg har ikke læst den svenske oversættelse, men jeg er vitterlig begejstret for sproget i den danske, der er meget poetisk. Men det er også en svær bog, som det også påpeges i anmeldelsen. Langt de fleste er jo enige om at det er en fantastisk bog, men man ved ikke rigtigt hvad man skal stille op med den. Karrebæk og Oscar K har længe afprøvet grænserne for hvad en børnebog kan rumme, men i virkeligheden handler det mere om hvad vi som læsere kan rumme. Børn støder på forfærdelige ting når de færdes i verden. Jeg ved ikke om det er idealistisk eller bare naivt, men jeg tror den bedste måde at håndtere alt det tragiske, udfordrene og ubehagelige på er ved at være godt rustet hjemmefra. Også selv om man ikke bryder sig om at tale med sine børn om at børn faktisk dør(Børnenes bedemand), at mennesker udsætter hinanden for lidelse(Lejren) og om at ikke alle børn er ønsket(Pigen der var god til mange ting af Dorte Karrebæk, De skæve smil af Oscar K). Det er først og fremmest mit ubehag, jeg mærker, for de børn jeg har talt med om fx Idiot! eller Børnenes bedemand, for den sags skyld, indoptager ikke teksten på samme nuanceret måde som mig, den voksne læser. Vigtigt er det, synes jeg, at læseoplevelsen deles, og at barnet ikke lades alene med en masse spørgsmål, men får mulighed for at tale om det man i fællesskab oplever gennem bøgerne.

Skriv et svar

