Plante smil og plante solskin (joints for børn…)

Det er jo festivaltid og selvom jeg ikke har personlig erfaring med de tre store
(Roskilde, Nakke og Vig) har jeg da hørt nok eskapadesnak fra venner og bekendte til at kunne konkludere, at der på disse steder findes en del euforiserende stoffer. Det være sig både “partystoffer” og hverdagsstoffer(?).

Og som populærkulturen har lært mig er stoffer altid godt stof. Hvem husker ikke en Fantasiapåvirket Brandon Walsh, en ditto Emily og måske mest mindeværdigt Anni Camden fra 7th Heaven, der må krybe til sin mands kors og tilstå at hun i sin tidlige ungdom har flirtet med hash.

I børne- og ungdomslitteraturen stråler en bog over dem alle: Christiane F. – Børnene fra Bahnhof Zoo fra 1979, der i generationer har skræmt livet af unge piger som jeg selv. Efter den obligatoriske visning af filmen i skolen, har jeg ikke siden kunne forlige mig med David Bowies musik. Sig nej til narkotika!

Et andet og mere interessant budskab formidles i Ricardo Cortés billedbog It’ s just a plant (blandt pothoveder og andre entusiaster IJAP), der på pædagogisk vis introducerer marijuana for børn.

En aften vågner pigen Jackie ved at der en sjov lugt og hun finder dernæst sine forældre igang med at ryge en joint. Dagen efter tager moren Jackie, og læseren, med på cykeltur udi marijuanaens velsignelser og slagsider.

Fordele og ulemper ridses op gennem besøg hos forskellige “fagpersoner”.  Bl.a er bogens hovedperson Jackie på besøg hos avleren, farmer
Bob, hos familiens læge og endelig får hun en gruppe afroamerikanere anholdt, da hun naivt proklamerer: I ryger marijuana!

Det er herligt og det er vældig amerikansk. Både formidlings- og illustrationsmæssigt. Pæne, pæne billeder, et væld af kulturer, der ville få Bennetons fotograf til at skamme sig over sin snæversynethed og en efter min smag vel pussenusset tekst.

Dette skal selvfølgelig ikke stå imellem mig og en børnebog om pot. Har derfor netop lagt billet ind på 3.udgaven der kommer til efteråret.

For de nysgerrige er der mulighed for at smuglæse den første del af bogen her.

Bong expérience!

Om potskilove

Mit navn er Charlotte. Jeg drikker spandevis af kaffe mens jeg læser børnebøger og kigger på kalkmalerier. Engang skrev jeg et speciale. Det handlede om synd og død, tudser og fortabelse. Og så selvfølgelig om bod. Det var tider. Jeg er kæreste og mor, vittig og spids, eminent til krydsord og skidedårlig til at tabe. Jeg synes at kærlighed burde staves "kjærlighed" og at "majonæse" er et skråplan. Velkommen indenfor.
Image | Dette indlæg blev udgivet i Hjemmefronten og tagget , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

