Regnbuefamilier i børnelitteraturen.

For et par dage siden læste jeg i Politiken om en undersøgelse, der viser at 77% af børnene i 5. klasse mener at kernefamilien er den bedste form for familie. Det er sgu skræmmende. http://politiken.dk/indland/ECE1314831/boern-siger-kernefamilien-er-bedst/

I den forbindelse tænkte jeg det kunne være en oplagt anledning til at skrive lidt om regnbuefamilier i børnelitteraturen.

Lad det være sagt med det samme, vi er i gang med nichelitteratur og dette afspejles i udvalget. Og i den lille mængde af dansk litteratur for børn der findes, er den homoseksuelle familie, den der er bedst repræsenteret. Jeg er ganske enkelt kommet til kort i forsøget på at finde noget litteratur for børn om transpersoner eller biseksuelle, men ville blive glad hvis der var nogen der kunne hjælpe med titler.

På dansk er for nyligt udgivet Fars nye ven af Michael Willhoite, der fra barnets synsvinkel skildrer en familie, der efter skilsmissen består af far og fars nye kæreste, der er en mand. Eller ven som det så diplomatisk formuleres(hvilket stadig er bedre end originalens ”roommate”).

Slottet med de mange værelser af Helene Goldberg & Maruska la Cour Mosegaard handler om et par der ikke kan få børn og derfor søger hjælp. En frø viser dem mange forskellige måder at få børn på fx kunstig befrugtning og adoption.

Forunderlige familier af Gitte Camilla Buus Lyngbye og Kathrine Amalie Hvidman, der skildrer mange forskellige familieformer, symbolsk rummet under et tag i den samme ejendom.

Det er alt sammen ganske fint, men der er langt mellem snapsene.

På den anden side af sundet sker der til gengæld lidt mere. I Malmö ynder jeg at besøge Barnens Bokhandel(der giver Arnold Busck baghjul). De har en hylde mærket ”Queer litteratur – til barn, – til vuxna”. På disse hylder står, efter min mening, fremtiden.

Det er litteratur for børn om moderne familiesammensætninger, om ikke at lade køn spille en rolle og om at gamle mennesker også kan forelske sig etc., men i version 2.0. Indholdet behøver nemlig her ikke at kredse om det forskellige i at tilhøre en anden slags familie, men fokuserer i stedet på de pinagtige og trivielle ligheder, der er i alle familier.

Jeg kan varmt anbefale at besøge boghandlen, hvis ansatte er noget så søde og vidende om børnelitteratur(noget der ikke er en selvfølge i Danmark), eller forlaget Olikas hjemmeside  http://www.olika.nu/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=38&Itemid=26

hvor man både kan læse om deres visioner(Åh, ja, de er der skam), bestille bøger og medvirke i harmdirrende underskriftsindsamlinger mod Egmont forlaget, der vil til at udgive et magasin for piger og et for drenge.

Bue-power!

Om potskilove

Mit navn er Charlotte. Jeg drikker spandevis af kaffe mens jeg læser børnebøger og kigger på kalkmalerier. Engang skrev jeg et speciale. Det handlede om synd og død, tudser og fortabelse. Og så selvfølgelig om bod. Det var tider. Jeg er kæreste og mor, vittig og spids, eminent til krydsord og skidedårlig til at tabe. Jeg synes at kærlighed burde staves "kjærlighed" og at "majonæse" er et skråplan. Velkommen indenfor.
Dette indlæg blev udgivet i Hjemmefronten og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til Regnbuefamilier i børnelitteraturen.

  1. Pingback: Dynamiske duoer – part I Knud og Carlo. | potskilove

  2. potskilove siger:

    Jeg er blevet gjort opmærksom på denne udgivelse(Tak, Freja!), der skulle lande på hylderne engang i 2012: http://www.facebook.com/#!/pages/Niller-Pilfinger/154335061303924?sk=info

Skriv et svar

