Børnebøger

Hvis børnenes voksne turde vælge andet end det sikre, ville børnebøger som Idiot!(Karrebæk & Oscar K), Lejren(Karrebæk & Oscar K.), Et mærkeligt skib(Anita Krumbach), Papirdrengen(Tina Sakura Bestle) og Garmanns sommer(Stian Hole) storme frem på salgslisterne.

Desværre er det de samme bøger der præger bog og papirhandlernes hylder: Reuter, Ole Lund Kierkegaard, Lindgren osv. Der er intet i vejen med disse forfattere og deres rige forfatterskaber. Tværtimod er langt det meste af deres produktion fremragende, glimrende, lattervækkende, horribel og lige i skabet.

Men som i alle forhold gælder det at fornyelse kan være sund og nærende, ja ligefrem inspirerende.

Generelt mangler der dækning af børnelitterære forhold i Danmark. Pressen er af den opfattelse at en anmeldelse af en børnebog bør have notitsformat, muligvis fordi bøgerne er små af omfang? Dette er medvirkende til at udbredelsen af nye børnebøger begrænses til fagfolk og ivrige entusiaster. Fra disse er der langt til den egentlige målgruppe-børnene.

Og der sker faktisk noget ret spændende, hele tiden. I Danmark spytter forfatterne bøger ud i en lind kvalitets strøm og det gælder bare om at åbne øjne og øre og suge til sig.

Jeg anbefaler:

Til den konservative: Alfons og supersækken (Gunilla Bergström)

Til de samtaleparate: Børnenes bedemand(Karrebæk & Oscar K)

Til æstetikerne: Garmanns hemmelighed(Stian Hole)

Til de melankolske: Papirdrengen(Tina Sakura Bestle)

Om potskilove

Mit navn er Charlotte. Jeg drikker spandevis af kaffe mens jeg læser børnebøger og kigger på kalkmalerier. Engang skrev jeg et speciale. Det handlede om synd og død, tudser og fortabelse. Og så selvfølgelig om bod. Det var tider. Jeg er kæreste og mor, vittig og spids, eminent til krydsord og skidedårlig til at tabe. Jeg synes at kærlighed burde staves "kjærlighed" og at "majonæse" er et skråplan. Velkommen indenfor.
Dette indlæg blev udgivet i Læsetips og tagget , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til Børnebøger

  1. Tina Sakura siger:

    Kære potskilove
    Hvor er det skønt at være på listen i så fint selskab! Papirdrengen er meget stolt, det siger han. han står her og ser på bogen om ham. Han tror han selv kunne have tegnet tegningerne. Eller Ella. Og jeg siger bare jaja. Han ved jo ikke hvor sej Per Dybvig er. Jeg skal hilse!
    kærligst og god jul,
    Tina Sakura Bestle
    Ps. Det er da lige til en bog efter specialet: synd og død, kadavre og tudser! Glæder mig til at læse den!

Skriv et svar

